rolfhoekstra.reismee.nl

18 oktober Grenspassage en Mo Mo, de ritselaar

Zaterdag 16 oktober fietsen we voor 100 km naar de grens. Tien km voor de grens is nog een dorp op de kaart. We gaan wild kamperen tussen deze plaats en de grens. Kan ook zijn dat daar het mijnen gebied al begint. Wat zou de laatste plaats voor de grens is zijn? Een nieuwbouwdorp in kader van bezetting van Westelijke Sahara, dan is er dus niks meestal ook geen bewoning. Of een klein dorp waar ook meestal weinig voor ons is. Het blijkt eendoor een slagboom afgesloten legerkazerne te zijn. We rijden door. Plotseling doemen wat gebouwen op met een benzine station, dus met cola. De truck staat er ook. Het zijn de douane gebouwen, twee hotels, waarvan één gesloten, een winkel, een slager en benzinestation. Bovendien staat er een boorinstallatie waarmee geboord wordt naar??? gas, olie of water (laatste meest waarschijnlijk). We overnachten in het hotel 4 kamers met twee bedden, derest op matje op de grond. Net als in de overige kamers waar matrassen op de grond liggen in grote kamers voor de truckers. Er is ook een kamer voor gebed. Natuurlijk staat er een tv, erg hard, in het restaurant waar gekeken wordt naar live voetbalwedstrijdenuit Italië, Spanje en Engeland. Er zit eengrote groep mannen.De grens gaat dicht tussen 18.00 uur en 9 uur. De volgende morgen na een goed ontbijt met vers brood en lekkere koffie voegen we ons in de rij wachtenden voor de grens. Formulieren hadden we de vorige dag al gehaald en ingevuld. Om 9.00 uur gaat grens open en we mogen doorrijden naar eerste loket voor paspoortcontrole en een stempel dat we land verlaten. Deze gaat om 9.30 open en er staat een gigantische rij. De beambten hebben geduld en van tijd tot tijd gaat er iemand door achterdeur naar binnen, die vrij snel met stempel weer buiten staat. Na drie uur hebben we de stempel. Even iets doorlopen en een beambte controleert de inhoud van de fietstas. De truck moet door een scanner. De chauffeurs moeten nog veel papieren tonen aan twee verschillende loketten. Op de scan is een niet te identificeren wit vierkantje te zien. Zijl open, blijkt een grote moker te zijn. Fietsers gaan langs een douanier om het stempel in paspoort te laten zien. Dan 100 meter door fietsen weer paspoort laten zien en onze chauffeurs moeten weer langs eenkantoortje. Tenslottedoor een poort met twee gewapende militairen rijden we om ongeveer 13.00 uur voor 4 km het niemandsland in. Een autospoor in het zand en rotsen. Er staan veel autowrakken. Na een korte rit komen we aan bij de grens bij Mauritanië. Het ritueel is nu wat bekend. De 13 paspoorten worden nu door beambte overgeschreven. Hij meldt Bart zonder hem aan te kijken, dat hij een cadeau wil, daarna dat hij bier en wijn wil, na geen reactie wil hij Barts broek en tenslotte wil hij zijn fiets kopen. Papieren komen terug en we mogen door naar de volgende controle. Daar moet voor beide voertuigen 10 euro betaald worden voor iets onduidelijks. Van de beveiligers die door de Nederlandse ambassade zijnbelooftisgeen spoor te bekennen.

Wel is Mo er, de eigenaar van het hotel, dat al in Nederland is geboekt gekomen. De ritselaars aan de grens: hoteleigenaren, mannen die een neef met hotel hebben, geldwisselaars, verzekeraars voor de truck die in Europa niet verzekerd kan worden voor Mauritanië, mannen die de paspoortcontrole voor je willen regelen en gidsen, hebben Mo al gebeld. Mo blijkt de komende dagen alles te regelen. Hij heeft leuk hotelletje. Hij reist mee naar zijn hotel, regelt 1e avond diner met gamba's, 2e avond kip met rijst, twee keer prima ontbijt en een lekkere lunch met omeletten en een grote bak salade. De salade is zeer verleidelijk, maar ook erg gevaarlijk voor diarree, toch kan bijna niemand deze lekkernij weerstaan.

Mo regelt met of zonder neven en vrienden: alle politiecontroles onderweg, die nu met gemak worden genomen; drie taxi's naar de luchthaven; onderhandelingen op luchthaven over overboekingen; daadwerkelijke overboeking op kantoor van Mauritanië airlinesin de stad we kunnen namelijk niet mee, rondrit Nouadibou, wandeltocht door soek, informeert ons over in welk restaurant we bier kunnen drinken (prijs € 2,50 ter info fles whisky € 62); opnieuw taxi's naar luchthaven, gids voor de 2 auto's naar de Senegalese grens; hotel in Nouakchott voor € 5; Hij begeleidt ons bij iedere stap. Bij laatste tocht naar luchthaven stuurt hij zijn hulp mee. Zelf moet hij naar grens om een overnachting met 140 auto's te regelen. Moritseltalles en heeft overal wat tussen zitten. Het is voor ons een uitkomst en ik denk dat hij heel flink verdient heeft deze twee dagen.

Mauritanië is overweldigend anders dan Marokko het lijkt echt West Afrikaans. Komende weken zal dat blijken.

Rolf

Ben

Hoi Rolf, wat een verslag en nou nooit meer klagen over die bureaucraten hier in Nederland.
Of zou het iets zijn om onze open grenzen ook weer wat aantrekkelijk te maken [nieuwe handel]

Dirk en Agnes

Beste Rolf
wat leuk dat we zoveel van de reis te lezen krijgen
we genieten er bijna dagelijks van
maar wat moeten jullie afzien man
genieten jullie er nog wel van of doet alles iedere dag zeer
hoe dan ook maak er het laatste stukje nog wat van
maar vooral genieten
vriendelijke groet en grote waardering voor jullie allemaal

Kees van Bruggen

Leuk zoals je over Mo schrijft. Hij doet me sterk aan iemand denken die ook van alles kan regelen.
Het gaat je goed. Veel voorspoed en veiligheid gewenst.

Kees

André Ridder

Hoi Rolf, ben geraakt door jullie belevenissen, onvoorstelbaar. Veel sterkte met de terugreis! Groet.

Joost Nolting

Geweldig Rolf, al deze verhalen. Heerlijk om te lezen. Het riekt hier en daar naar corruptie, maar dat is in deze landen meer normaal dan uitzondering geloof ik. Veel succes en doorzettingsvermogen gewenst.
Hartelijke groet, Joost Nolting

Harold Boers

Oh oh! Toch salade gegeten?
Je kent toch het Engelse gezegde: Cook it, boil it, fry it, or forget it? ;-)
Mooie reis verder Rolf, geniet van wat je ziet!

Martin Steehouwer

Hoi Rolf, erg leuk om de verhalen te lezen. Hoe is het met de fysieke toestand van jullie allen? Het einde komt toch langzaam, maar zeker, in zicht. Mixt feelings denk ik?

martinstreng@casema.nl

Hoi Rolf,
Ik las de reactie van Kees. Ik denk dat we een gemeenschappelijke kennis hebben. Mooie verhalen! Wij denken dat je straks een inburgingscursus moet volgen om (weer) in de pas te lopen.

Groeten, Trudy en Martin

Ina Braas

Rolf,
veel succes met alles!
groetjes
Ina

Iolanda

Hey, Rolf,
Wat een prachtig verhaal over Mo! Maar ook over je tocht natuurlijk.
Koud van een vandaag gemaakte herfstwandeling lees ik je verhaal en probeer me de hitte, de onveiligheid, en de omgeving voor te stellen. Wat een andere wereld.
Veel succes verder en tot gauw!
Iolanda

angela

jee wat n heerlijke totaal andere wereld Rolf, mooi verhaal. Ik zap ook graag weer naar je fotoos! Geniet ervan, dat doe ik ook dan op afstand ;-)

Nicky Faroque

Hoi Rolf, wat meer in stilte, maar ik volg je, lees en kijk mee in de wereld die nu de jouwe is. Wat een prachtig land. Thanks for sharing! :-)

Kees Bakker

Dag Rolf,

Ik 'reis' nog steeds met je mee vanuit mijn luie stoel.
Mooie verhalen en prachtige foto's!
Succes verder.

Marianne

Mooie verhalen . . . .
Goed te lezen dat het jullie zo goed vergaat.
Fijn dat er een kaart op de site staat, want de topo laat mij af en toe in de steek. Nog een klein stukje en dan is het einddoel bereikt. Hoewel, op de kaart de laatste loodjes, maar vast nog behoorlijk wat opstakels en kilometers.
Blijf genieten en blijf ons op de hoogte houden.

Marianne

Theo v.d. Wijngaard

Hoi Rolf,

Hartstikke leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien. Het lijkt me een bijzondere ervaring met alles wat je laat zien en beschrijft en wat je onderweg hebt meegemaakt. Jullie schieten al op dus nog even volhouden. Dat zal ongetwijfeld lukken als je al zover bent gekomen.
Groet theo

Greeth Kok

Hallo Rolf, Met veel plezier lezen we je verhalen en bekijken we de foto's. Wat een avonturen maak jij mee. Je kunt langzamerhand wel een boek schrijven. Heb je trouwens een E-book bij je voor de boeken van de club? Anders moet je straks wel veel inhalen!!!
Groeten en succes bij de laatste ronde!
Erwin en Greeth

Jaap

Hoi Rolf
het gaat goed lees ik.De verhalen zijn heel leuk.Ik was de weg in de computer kwijt maar heb hem op tijd terug gevonden .Veel plezier en tot binnen kort. Groeten Jaap