rolfhoekstra.reismee.nl

Hoe het me vergaat 30 september

Donderdag 30 september een bericht van mij.

Het gaat even iets minder. Zondag 26 september zijn we aangekomen in Quarzazate. Mooie stad met veel nieuwbouw brede straten ziet er welvarend uit. De stad is bekend om zijn filmsets- en industrie. Veel films over de bijbel, maar ook asterix en cleopatra en amerikaanse westers en de recente film, ik meen 2007 Babel. Ik voer foto bij van Amerikaans tankstation. We hadden een hotel helemaal bezet. Al onze spullen stonden in hun 'restaurant'om zelf te kunnen koken. 's Nachts gaat het mis met me, ernstige diarree. Veel verschonen en wassen in de nacht. Maandag was gelukkig rustdag. Ik heb de hele dag en nacht geslapen. De anderen hebben rustig aangedaan en de stad bekeken, naar het badhuis, naar de kapper etc. zie de verslagen. Dinsdag weer op de fiets naar les Dattes. Eerst even wegen 84 kg. Dat is 8 minder dan bij vertek en 5 minder dan vorige weging. Dat is veel teveel afgevallen. Ik stop bij de lunch, te weinig kracht en stap in de Nissan. Ook mooi om zo dit landschap te bewonderen.

De Atlas is onvoorstelbaar en niet in woorden te vangen. Iedere keer weer nieuw en anders. Prachtige lichtval en heel afwisselend. In de Nissan stoppen we bij auberge Les Dattes. Het is een klein gebouw met bedoeïenentent ervoor op een driesprong waar auto's stoppen om water in te nemen. We bezetten weer hele auberge. We eten gewoon buiten bij de truck. 's Avonds komt de eigenaar en worden we om de beurt in berberkleding gestoken. Volendam is overal.

De volgende dag voel ik me beter en stap op de fiets van Les Dattes naar Tissint over een afstand van 134 km. Het gaat goed door de weer prachtige Atlas. We draaien en dat doen we in de Atlas meestal tussen de heuvels en bergen door. Prachtig. Tegen de middag rijden we door de stad Mhamid en bij het uitrijden komen we door een grote nieuwe poort en rechts en links niks heuvels meer maar vlak. Naar ons idee begint hier de Sahara. De poorten of alleen de pilaren met begin van een buiging vind je hier veel. Soms bij begin van een stad, soms bij begin van nieuwe provincie.

In de loop van de middag bij nog 25 km lukt het me niet meer. Ik blijf doorfietsen wil weer gewoon fietsen en sta er niet eens bij stil om de Nissan op te roepen. Ik rijd me totaal leeg. Toch al niet zo sterk meer. Afgelopen nacht weer veel diarree. Eten is al dagen probleem het is heet , het brood droog, je wordt langzaam wee van al het water en frisdrank en vruchtensap. Kortom t ís even zwaar. Vandaag 35 km gefietst, naar beneden, wind in de rug lekker tussen anderen, maar het lukt nog niet erg. Totaal geen kracht meer. Net poos geslapen daarna gedoucht en nu rustig op onze makkelijke opklapstoelen dit aan het tikken. Met de cd Brussel van De Dijk op. Heerlijk.

Al een poos niks van me laten horen. Vaak is er geen tijd, of geen wifi, of geen internetcafé, of ik stuur even berichtje naar huis of nog liever bel even met behulp van hotmail messenger met webcam even naar huis en de kinderen. Erg leuk. Zondag was mooie kans geweest om reismee bij te werken maar ziek. Ook ben je nogal even bezig om de foto's uit te zoeken en gereed te maken voor reismee. Dat duurt erg lang en gaat bij doorsturen vaak mis.

Gister zijn ook de wegcontroles door de politie begonnen. Daar ik na het vertrek van Bart de responsable ben, waar ze naar vragen, moet ik mee onder klein afdak, waar ze dan de gegevens van het kopie van mijn paspoort overschrijven. Vervolgens vragen ze nog wanneer we Marokko ingekomen zijn; waar we naartoe gaan; hoeveel fietsers etc etc. Allemaal uiterst voorkomend. Iedereen hier in Marokko trouwens. Mensen zijn ongelooflijk vriendelijk, zwaaien, applaudisseren, steken duim op, toeteren uit enthousiasme. Iedereen wil je helpen. Ze zijn niet opdringerig wel geïnteresseerd.

Net bezoek gehad van de burgemeester, die graag contact wil met Nederlandse school. Ik heb toegezegd, wanneer ik terug in Nederland ben m'n best zal doen voor dergelijk contact. Ik ga nu zo naar internetcafé en hoor van de anderen dat foto's versturen ontzettend lang duurt.

Groet rolf uit zeer heet Tata.

Reacties

Reacties

Dirk Engel

Jeetje rolf, wat maak je toch ongelofelijk veel mee op deze reis. Ik lees al vanaf je vertrek iedere dag je dag verslagen super leuk. Ik leef erg met jullie mee en vind het een super prestatie! Hopelijk voel je je snel weer beter en kan je de tocht met veel plezier uit fietsen. Groeten Dirk (jr.) Engel

Peter

Rolf,

Ik kan me ellende diarree voorstellen. Bizar, grappig en wil ik je niet onthouden, onder je verhaal staat Ads by Google: "16 kg afvallen in 4 weken"! ik heb gelachen!

Ik vind zo mooi dat je desondanks je mooie reisverhaal weet te vertellen. Kilo's komen er weer aan, je herinnering gaat er nooit weer af! (toch ook: sterkte en beterschap)

Peter

Kees van Bruggen

Hoi Rolf,

Wat een verhaal. Ik hoop dat je snel weer op krachten kan komen. Ik ken je als een doorzetter dus dat zal zeker gebeuren. Sterkte en ik leef met je mee

Ilona

Tjonge Rolf wat heb je het zwaar. Tja buikgriep of zeg maar voedsel vergiftiging zo te lezen, komt met dit soort reizen natuurlijk vaak voor. Je hoopt altijd er van verschoond te blijven. Hopelijk heb je het ergste gehad. Lekker eten en weer aansterken man. Zet hem op. Groetjes Ilona

Christine

Rolf, wat vervelend die aanhoudende diarree. Je zult je wel erg slap voelen en toch blijven drinken tegen uitdroging. Hoop dat je spoedig herstelt en weer heerlijk geniet van je fietstocht door de Sahara. Toch toppie dat je blijft fietsen. Vanaf a.s. zondag mag Bart de honeurs weer op zich nemen. Groet (ook aan Trudi) en veel sterkte,
Christine

angela

buffelen, Rolfje... klinkt echt als afzien. Hopelijk nu het ergste voorbij, hou je taai he!!!

Martin Blok

Hoi Rolf,
Jij de diarree, ik de buikpijn. Morgen is het 1 oktober. beide hebben we een doel en dat komt langzaam in zicht. Voor beide is het afzien maar we gaan het redden. Soms mag je even meeliften, dat doe ik ook. Als jij blijft "trappen", hou ik "het schip" recht!

Ik ben trots op je (en al je teamleden).

Lange Frans

Hallo Rolf,
Het zit je niet mee. We zullen dit allemaal wel eens meegemaakt hebben, maar ... niet tijdens zo'n sportieve prestatie. Ik wens je veel sterkte en hoop dat snel het plezier in het fietsen weer helemaal terug is.

Leuk om je te volgen.

Volgende week zitten Maarten, Cocky, Edward, Dorus, Johan en Kleine Frans ik in Finland

Groetjes

Ben

Hopelijk is alles nu weer goed doorgespoeld en krijg je weer genoeg power voor het vervolg. Balen als de kracht [en niet alleen dat] uit je wegloopt.

Ik blijf je volgen en wens je veel succes.

Groetjes uit Alkmaar

Ja, ja Brussel en dan zo'n heerlijke gouden rakker

dagmar

hoi rolf
wat is dat vervelent dat je niet zo lekker voelt en dat je nu weer wat opknapt. christopher en ik missen je wel. we zijn blij als je weer thuis bent. nog veel plezier nog de komende tijd. groetjes van je dochter en je kleinzoon.

Sonja Dijkhuis

Dit zijn dagen om niet te vergeten
wat je beweegt, wat je stuwt, wat je drijft.
Wat het is, hoe het voelt, mocht je even niet weten
hoe je overal komt en niet weet waar je blijft.
Met wassen vleugels de oversteek wagen
op goed geluk voor het leeg op de loop.
Zolang de kans bestaat het toeval uitdagen
verlangen de brandstof en motor op hoop.

Veel sterkte verder. Ik denk aan je!

Groeten, Sonja

europa fietser s

Beste Rolf
wat vevelend die diarree , je weet bananen helpen het beste , maar je moet ze naar mij idee kreatief gebruiken .en ze helpen het beste als je de schil erom laat zitten , Maar als de buik te veel begint te bollen , je even afzonderen (het liefst even de ruimte opzoeken). Dat scheelt veel fietsbroeken .
Maar zonder dollen , ik hoop dat het probleem snel over is , want het is een ramp als het je overkomt .
Alles went maar dit zeker niet , dus ik hoop voor je op een stevige verbetering .
groetjes aan de hele groep

trudy en martin

hoi Rolf,
Als je in Egypte aan het fietsen was zou de diagnose van jouw diarree vermoedelijk "de vloek van de Farao" zijn. Daar zijn hele goede medicijnen voor. Hopelijk krijg je het snel onder controle.

Jullie leveren een ongelooflijke prestatie Top!!!
Groeten, Trudy en Martin

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!