rolfhoekstra.reismee.nl

de laatste dagen in Burkina

Beste volger (ster) op mijn reismee.

Onder de titel Burkina heb ik vorige week snel wat foto's gezet. Hieronder volgt een wat uitgebreider verslag en meer foto's over dit prachtige land en de feestelijkheden bij het overhandigen van de cheques.

Onderwijl ben ik thuis. Dinsdagmorgen ben ik op Schiphol aangekomen en warm verwelkomd. Het is na drie maanden weer fijn om thuis te zijn. Gister zaterdag 27 november hebben we in Limmen ons Burkina avontuur afgesloten. Morgen komt er nog een journaliste. Langzaam begin ik weer te acclimatiseren en maak me gereed om weer aan het werk te gaan.

Ik wil mijn sponsoren hartelijk danken voor de bijdrage aan de scholenbouw in Toba en Ouhigouya en iedereen die gereageerd heeft op de foto's en verhalen ook bedankt. Het was leuk om in internetcafé in het buitenland de reacties te lezen.

Groet rolf

Het doel van onze sponsortocht.

Op maandag 15 november rijden we na de middag Toma uit. We hebben aangekondigd dat we rond half vier in Toba zullen zijn. Hier is van het sponsorgeld, naast al een schoolgebouw met drie lokalen, een tweede schoolgebouw neergezet met drie lokalen voor de hoogste drie klassen van het primair onderwijs. Na een kilometer of tien moeten we van de gravelpiste af en over een zeer slecht begaanbare weg of eigenlijk pad de laatste kilometers naar Toba afleggen. We worden bij de afslag opgewacht door jonge mannen, die op fietsen en brommers ons met veel lawaai begeleiden naar hun dorp. Onderweg veel groepjes mensen langs het pad, die juichen, applaudisseren, zingen en muziek maken. In het dorp worden we verwelkomd door de chef de village. Er was voor ons cola en andere frisdrank. Het is een groot en warm welkomstfeest met muziek, dansers, eten, bier en een disco voor de jeugd. Het feest duurt tot ver na middernacht.

Op dinsdagochtend is er het offerfeest. We gaan er op de fiets naartoe over een heel klein pad. Er worden gebeden gezegd en een schaap ritueel geslacht. Daarna gaan we terug naar het dorp 's Middag is er de aanbieding van de cheque en de opening van het schoolgebouw. Het dorpshoofd, de onderwijsinspecteur, vertegenwoordigers van DSF (de ontwikkelingsorganisatie in Burkina waar we mee samen werken), het hoofd van de school, de leerkrachten en wij, zijn de genodigden. De overdracht vindt plaats, toespraken worden gehouden, er zijn optredens er worden kado's uitgewisseld en dit allemaal onder grote belangstelling van de bewoners van het dorp. We bekijken de school en krijgen eten en drinken aangeboden. Aan het einde van de middags gaan we onder begeleiding van Adema zijn geboortehuis en de huizen van zijn familie bekijken. Als we terug komen is een grote groep mensen, ouderen en kinderen onze tenten aan het bekijken. De muziek en het dansen duurt weer tot 's avonds laat. Het is een fantastische dag.

De volgende dag, woensdag 17 november, de laatste fietsdag over binnenwegen. Prachtig dwars door dorpjes en over geitenpaadjes en over open vlaktes. Een geweldige laatste fietsdag met laatste wildkampeernacht.

De volgende dag, donderdag 18 november, bezoeken we drie dorpen waar projecten van DSF zijn gerealiseerd. We worden op zeer hartelijke wijze weer enthousiast ontvangen met muziek, dans, toespraken en geschenken. Je geeft hier geen bloemen, maar levende schapen en kippen. Leuk idee voor op mijn werk; sprekers en gasten op het Horizon College in plaats van bloemen of een fles wijn, bedanken met, als cadeau, een kip of een schaap.

Vrijdag 19 november ons tweede educatieproject.

We rijden vrijdag 19 november naar Ouhagouya. Om 9. 00 uur worden we ontvangen door de koning van Ytenga ( een deelprovincie). Daarna naar het scholencomplex Zoodo. Vier jaar geleden stond hier nog niets. Nu een gebouw voor basisonderwijs, één voor voortgezet onderwijs en één voor beroepsonderwijs. Met het ingezamelde geld is hier een gebouw voor lastechniek inclusief inventaris neergezet. Dit gebouw, het Co Kerssens gebouw, zal morgen officieel geopend worden. Nu brengen we een bezoek aan dit complex en praten met de docenten en leerlingen.

Daarna op weg naar het hotel. Spullen uitpakken en opfrissen. Om 16.00 uur aantreden voor een wielerronde met jeugdige wielrenners en wielrensters. Er zijn jongens, die meegedaan hebben met de Ronde van Burkina, maar ook jongens en meisjes met gewone fiets zonder versnellingen en in lange broek en t-shirt.

De laatste officiële dag, zaterdag 20 november, wordt de cheque van € 90.000 overhandigd en het Co Kerssens gebouw geopend. Het doel van onze tocht Education for all is een stapje dichterbij gebracht.

Zondag 21 november gaan Herman en ik met het openbaar vervoer naar Ougadougou. Een tocht van 180 km in tweeëneenhalf uur

Rolf

Zie de fotoreportage onder dezelfde titel. Zie voor uitvoerige dagverslagen de site http://www.fietsenvoorburkina.nl/

Cokky

Wat ben ik trots op een collega als jij!

Joost Nolting

Nu is het echt afgelopen Rolf. Ik kan me voorstellen hoe trots je bent op jezelf en op de groep. Het is een prestatie van formaat waar ik diep respect voor heb.
Hartelijke groet Joost

Ilona van Vliet

He Rolf
Echt super dat het jullie gelukt is. Petje af, ondanks de tragedie en de ziektes gewoon door gegaan. Ik ben trots op je meester Hoekstra. Dit was niet een rondje Purmerbos
xx Ilona

Florand

Hoi Rolf,

blij te zien dat jullie je doel hebben bereikt. Je mag er ontzettend trots op zijn hoor. Gefeliciteerd !

Groetjes Florand.

Nicky

Je doel bereikt, grandioos! Een prestatie van formaat, fysiek en de wilskracht niet te vergeten, ook in tegenspoed. Het is goed te weten dat je gezond weer thuis bent. Acclimatiseren gaat niet in een paar dagen..., ervaringsdeskundige. Tot ziens!