rolfhoekstra.reismee.nl

dagverslag van 2 oktober

Dagverslag zaterdag 2 oktober.

Van dessert 1 naar dessert 2a (a omdat we 20 km verder staan dan op de routeplanning dessert 2 staat aangegeven). Morgen willen we wat eerder aankomen en dus een wat korter traject, want we zijn dan weer in een grote stad. Daar voegen Martha en Bart zich bij ons en krijgen we bezoek van een wethouder van de stad Quelmin.

Vanmorgen zijn we weer om 6 uur vertrokken. Kwamen om 14.30 uur aan. Vandaag minder warm, weer wat wind tegen en ook soms iets omhoog. We staan nu 'wild' op 100 meter van de weg zonder bomen en met op een km afstand bedoeïenen buren in tenten. We staan op een oude bedoeïnenplaats , want er is grote ronde plaats steenvrij met wat stro langs de randen en nog al wat droge mest buiten de rand.

Het verbaast ons iedere keer weer hoe binnen een uur het landschap weer totaal kan veranderen. Het verkeer neemt iedere dag meer af en er komen steeds minder dorpen. Cola-stops zijn niet meer te kiezen, maar we maken er gebruik van als er één is. 's Avonds is het aardedonker met een prachtige sterrenhemel. 's Nachts komt er nog kleine maan bij en komt er wat licht op de 'steppe'. Het wildkamperen is ideaal, een lekkere ruime plaats en groot schoon toilet. Prima douche bovendien.

Vandaag weer politiecontrole. Naast dat iedere keer mijn gegevens van mijn kopie van mijn paspoort overgenomen wordt op een blanco A4tje volgen er iedere keer wisselende vragen. Waar en wanneer we land ingekomen zijn? Waar we vorige nacht waren? Waar we naartoe gaan (enigszins lastig met dessert 1 en dessert 2)? Onze nationaliteit. Wie mijn vader is, wie mijn moeder, wie de vader van mijn vader, wie de moeder van mijn moeder, mijn adres in Nederland, de naam van mijn vrouw, mijn beroep, vandaag mijn 06 nummer . Alles gebeurt uiterst voorkomend en vriendelijk en steeds wordt benadrukt dat het om onze veiligheid gaat. De vriendelijkheid en voorkomendheid geldt trouwens voor alle mensen hier.

P.S. Vanavond heerlijke gegeten. Een Marokkaanse macaroni met saus en .............een fantastische gehaktbal van Cees Smit. Hé Cees bedankt.

Rolf Hoekstra

Hoe het me vergaat 30 september

Donderdag 30 september een bericht van mij.

Het gaat even iets minder. Zondag 26 september zijn we aangekomen in Quarzazate. Mooie stad met veel nieuwbouw brede straten ziet er welvarend uit. De stad is bekend om zijn filmsets- en industrie. Veel films over de bijbel, maar ook asterix en cleopatra en amerikaanse westers en de recente film, ik meen 2007 Babel. Ik voer foto bij van Amerikaans tankstation. We hadden een hotel helemaal bezet. Al onze spullen stonden in hun 'restaurant'om zelf te kunnen koken. 's Nachts gaat het mis met me, ernstige diarree. Veel verschonen en wassen in de nacht. Maandag was gelukkig rustdag. Ik heb de hele dag en nacht geslapen. De anderen hebben rustig aangedaan en de stad bekeken, naar het badhuis, naar de kapper etc. zie de verslagen. Dinsdag weer op de fiets naar les Dattes. Eerst even wegen 84 kg. Dat is 8 minder dan bij vertek en 5 minder dan vorige weging. Dat is veel teveel afgevallen. Ik stop bij de lunch, te weinig kracht en stap in de Nissan. Ook mooi om zo dit landschap te bewonderen.

De Atlas is onvoorstelbaar en niet in woorden te vangen. Iedere keer weer nieuw en anders. Prachtige lichtval en heel afwisselend. In de Nissan stoppen we bij auberge Les Dattes. Het is een klein gebouw met bedoeïenentent ervoor op een driesprong waar auto's stoppen om water in te nemen. We bezetten weer hele auberge. We eten gewoon buiten bij de truck. 's Avonds komt de eigenaar en worden we om de beurt in berberkleding gestoken. Volendam is overal.

De volgende dag voel ik me beter en stap op de fiets van Les Dattes naar Tissint over een afstand van 134 km. Het gaat goed door de weer prachtige Atlas. We draaien en dat doen we in de Atlas meestal tussen de heuvels en bergen door. Prachtig. Tegen de middag rijden we door de stad Mhamid en bij het uitrijden komen we door een grote nieuwe poort en rechts en links niks heuvels meer maar vlak. Naar ons idee begint hier de Sahara. De poorten of alleen de pilaren met begin van een buiging vind je hier veel. Soms bij begin van een stad, soms bij begin van nieuwe provincie.

In de loop van de middag bij nog 25 km lukt het me niet meer. Ik blijf doorfietsen wil weer gewoon fietsen en sta er niet eens bij stil om de Nissan op te roepen. Ik rijd me totaal leeg. Toch al niet zo sterk meer. Afgelopen nacht weer veel diarree. Eten is al dagen probleem het is heet , het brood droog, je wordt langzaam wee van al het water en frisdrank en vruchtensap. Kortom t ís even zwaar. Vandaag 35 km gefietst, naar beneden, wind in de rug lekker tussen anderen, maar het lukt nog niet erg. Totaal geen kracht meer. Net poos geslapen daarna gedoucht en nu rustig op onze makkelijke opklapstoelen dit aan het tikken. Met de cd Brussel van De Dijk op. Heerlijk.

Al een poos niks van me laten horen. Vaak is er geen tijd, of geen wifi, of geen internetcafé, of ik stuur even berichtje naar huis of nog liever bel even met behulp van hotmail messenger met webcam even naar huis en de kinderen. Erg leuk. Zondag was mooie kans geweest om reismee bij te werken maar ziek. Ook ben je nogal even bezig om de foto's uit te zoeken en gereed te maken voor reismee. Dat duurt erg lang en gaat bij doorsturen vaak mis.

Gister zijn ook de wegcontroles door de politie begonnen. Daar ik na het vertrek van Bart de responsable ben, waar ze naar vragen, moet ik mee onder klein afdak, waar ze dan de gegevens van het kopie van mijn paspoort overschrijven. Vervolgens vragen ze nog wanneer we Marokko ingekomen zijn; waar we naartoe gaan; hoeveel fietsers etc etc. Allemaal uiterst voorkomend. Iedereen hier in Marokko trouwens. Mensen zijn ongelooflijk vriendelijk, zwaaien, applaudisseren, steken duim op, toeteren uit enthousiasme. Iedereen wil je helpen. Ze zijn niet opdringerig wel geïnteresseerd.

Net bezoek gehad van de burgemeester, die graag contact wil met Nederlandse school. Ik heb toegezegd, wanneer ik terug in Nederland ben m'n best zal doen voor dergelijk contact. Ik ga nu zo naar internetcafé en hoor van de anderen dat foto's versturen ontzettend lang duurt.

Groet rolf uit zeer heet Tata.

Vrijdag 17-9 Dag na het ongeluk van Co

Monsterfietstocht naar Burkina Faso gaat door

Na het ongeval bij de afdaling van Ronda naar Algeciras, waar door een tragisch ongeval Co Kerssens is overleden, is de gehele groep in grote verslagenheid diezelfde avond in Algeciras (bij Gibraltar) samen gekomen. Ook de Europa-fietsers, waar we diezelfde morgen al afscheid van hadden genomen, hadden zich weer bij de groep gevoegd.

Na een minuut stilte, het delen van elkaars ervaringen en emoties, werd een rondje gemaakt over de vraag:' Hoe verder met de monstertocht naar Burkina Faso'.
Na een nachtje slapen, kwam de groep weer bij elkaar en is besloten in meerderheid de overtocht naar Marokko te maken. Co zou willen dat wij dát afmaken, waar hij zich de laatste 1,5 jaar voor ingezet heeft. Enkele fietsers besloten naar huis te gaan.

Alles bij elkaar een moeilijke beslissing waar we Co zijn aanwezigheid en geestkracht met ons mee zullen dragen. Op het moment van afscheid van Co in Castricum, zal de fietsgroep ook een herdenkingsdienst houden in Marokko.

We leven ten volle mee met Marian, kinderen, kleinkinderen, verdere familie, vrienden en bekenden.

Dit is het persbericht dat we hebben laten uitgaan. Vanmorgen hebben we besluit genomen. Het is nog een warboel van emoties, wisselende stemmingen en rationele besluiten, die genomen moeten worden. Co was een toonaagevend en enthousiast lid van de groep. Hij was erg sociaal, onderhield goed contacten, had voor iedereen stimulerend woord, was een praktische aanpakker, verzette veel werk voor de groep. Hij was gister dagkapitein. We maakten een schitterende start. Prachtige uitzichten mooie weg fantastische afdaling. Tot fatale ongeluk.

We zitten in Alquesiras in een groot modern mooi hostal / jeugdherberg. Op zich prima accomodatie om met elkaar te praten in de groep, in groepjes en je even af te zonderen. Er wordt voor ontbijt en diner gezorgd. We konden nog een dag extra blijven. Het is nu 16.00 uur vrijdagmiddag. Rond enen zijn de vier europagangers vertrokken op de fiets. Zij gaan van Alquesiras met de bus, fiets mee, naar Malaga waar ze morgen terug vliegen. We hebben vanmorgen besluit genomen en daarna de stappen gezet om het ook uit te kunnen voeren. Drie fietsers zijn bezig een vlucht vanuit Malaga terug te regelen.Zeven fietsers met vier begeleiders gaan morgen de straat van Gibraltar oversteken naar Marokko.We zullen in de komende 14 dagen kijken hoe het voegt en hoe het verder gaat.Het doel staat nog maar de glans is eraf.

Rolf

Bedankt voor lievereacties op deze reisblog en op m'n hotmail adres.

Reacties op blog op 6 september om 23.00 uur op doodstille camping in midden Spanje

Leuk die reacties op reisblog. Hierbij reacties.

Jaap de dag indeling is als volgt. 6.00 uur op. 6.30 ontbijt en lunch klaar maken. Tentje afbreken spullen in de truck. Gezamenlijke spullen tafels banken overkapping afwas etc etc opruimen 7.30 Briefing van route, koffiestop waar en wanneer, lunchstop, wie zijn voorrijders en wie achterrijder bepalen. Vaak nog een tip voor die dag over veiligheid. B.v Het is geen tour de france in de afdaling is de weg niet afgezet (wel snelheden boven de zestig) Niet roepen voor en achter als er verkeer aankomt bij wegen met middenstreep als we op eigen weghelft blijven. Niet achter elkaar maar naast elkaar blijven rijden anders wordt je van de weg afgedrukt. Proberen op 1/3 van de route koffie te drinken en op 2/3 te lunchen. In de ochtend gaat het beter. 's Middags erg heet boven 30 graden sowieso. Aankomst meestal tussen 5 en 6 soms iets later. Dan doen we gezamenlijk onder leiding van Co rek- en strek oefeningen, daarna storten we ons op bier en fris met nootjes, stokbrood en kaas, chips olijven etc. Tent opzetten, douchen weer iets drinken, helpen met snijden van groenten of zo.. Eten zo'n anderhalf uur na aankomst. We spreken even dag door en iedereen geeft aan hoe hij het vond en wat hij of zij anders zou willen zien of erg tevreden over is.

De berichten van weblog worden voorgelezen. De dagkapitein voor volgende dag meldt zich of wordt aangewezen. Sinds Joyce naar huis is en waarschijnlijk wel weer terug komt want het gaat goed met haar gaat ook één van de fietsers mee met de begeleiding, die meldt zich ook 's avonds aan tafel. Opruimen afwassen, velen dagboekje schrijven, of internetten, indien aanwezig, soms foto's kijken van elkaar , route mensen en dagkapitein nemen route door. Veel fietsers gaan vroeg naar bed negen uur half tien. Het zal je niet verbazen dat ik daar niet bij hoor. Met Herman drink ik dan biertje of whiskey (heb ik in tas altijd flesje van)en internet of klets wat en soms melden zich paar anderen daarbij.

Het is een erg gevulde dag. Moet ik zeggen. De tochten na de route van de Pyreneeën (130 km met 1000 klimmeters tot de Roelandpas en nog 1000 erna zijn veel zwaarder dan die dag in de Pyreneeën. Het gaat hele dag omhoog en omlaag met een flink stijgingspercentage 8 en 9 procent is gewoon met uitschieters tot 13 % toen moest ik en velen met mij van de fiets af en lopen. Dus 's avonds kom je doodmoe aan. Dit gaat wel snel over met douche en biertje.

Angela. Mijn fototoestel is stuk gegaan vandaag maandag 6 september maar er worden veel foto's gemaakt die ik van anderen ga overnemen, dus het gaat gewoon door.

Floran Ik geniet volop. Ik zal met januari wel flinke achterstand op keyboard hebben. Niet alleen kennis van alle nieuwe songs die je altijd weet te leveren, maar vooral vingervaardigheid en kennis van akkoorden. Komt wel weer goed. Doe groeten aan anderen.

Hoi Ben het is fantastisch. Maar met groep wel opletten en weinig dromen klopt. Gister uur alleen vooruitgereden. Heerlijk.

Hoi Kees. Leuk wat uit HHW te horen. Van Irene had ik van mijn vrouw gehoord, die het weer van Martin had. Goed dat jullie gaan. Santiago moeten we maar eens over hebben, want was ook geweldig.

Tot aan de Spaanse grens in elf dagen

De eerste elf dagen fietsen

Onvoorstelbaar dat we al 1600 km erop hebben zitten. Iedere dag toch minstens 130 km. Dit betekent we iedere ochtend om 6 uur opstaan en om 7.30 vertrekken. Het weer heeft goed meegewerkt. Eén ochtend regen en op de vorige vrije dag tot 's middags drie uur flinke buien. Dat is wel even anders dan in Nederland begrijp ik. De laatste 5 dagen lekkere temperatuur en ............ wind in de rug.

Op de website fietsenvoorburkina vind je dagverslagen. Mij lukt het niet om iedere dag de reisblog bij te werken. Vaak komen we rond zessen aan. Tent opzetten, biertje, douchen met wat klusjes helpen, eten, opruimen dan is het donker en rond tienen. Meestal is er ook geen internet. Vandaag geluk een gratis wifi op de camping. Leuk om dan de reacties te lezen en hotmail door te nemen. We krijgen veel reacties op de site fietsenvoorburkina. De berichten worden 's avonds voorgelezen. Erg leuk.

Het is erg gezellig met z'n achttienen en ook wel erg veel gepraat en drukte. Dat was de tweede uitdaging van deze tocht he. Hoe bevalt fietsen in een groep.

Het fietsen is zwaar vanwege afstanden in de eerste week en de eerste hellingen, maar wel goed te doen. We zijn de 4 x 4drive Nissan kwijt. Van de weg geraakt en heel front in elkaar. Totall loss. Gelukkig voor de inzittenden goed afgelopen. Helaas heeft Joyce één van de begeleiders gister met nekklachten toch af moeten haken. Hopelijk voegt ze zich later weer bij ons. In twee dagen was er een nieuwe auto. Bij de foto's vind je de aankoop op een Frans terras en de nieuwe auto..

Morgen gaan we de Pyreneeën over. We nemen de Roeland Pas . Eerst even 40 km inrijden (we zitten nu in Sauveterre) en dan aan de beklimming beginnen. We zien er allemaal naar uit.

Voor de statistiek:

We fietsen de Jacobsroute naar Santiago tot en met de Roelandspas. Pelgrims 2 Belgische mannen, twee Nederlandse vrouwen op electrische fiets. Een Nederlands echtgpaar uit de Achterhoek en Rob Dijkstrageboren in Castricum.

Eén langzaam leeglopendeband die op de camping vervangen is.

Eén valpartij. Addy zit nog wat onder de schaafwonden.

Nooit meer dan100 meter fout gereden.

Op twee campings geweigerd en toch opgekomen.

Na vier dagen

Dinsdag 24 augustus.

Na 4 dagen in Berny - Riviere. Het gaat fantastisch de benen zijn net als het weer redelijk goed. Morgenochtend over km zijn we in Compiegne. 's Morgens vroeg op. Vandaag en morgen om 6 uur op vanwege de af te leggen afstand van 160 km per dag. De dagen daarvoor om 7.30 op. Gister vlak voor aankomst nog wat geklommen vandaag wat meer, maar echte werk moet nog beginnen. Gisterochtend veel regen. Thuis in Purmerend en werk in Heerhugowaard lijkt al heel lang geleden en ver weg.

De laatste dagen en het vertrek

De laatste dagen en vertrek

Ik begin nerveus te worden, heb weinig rust in m'n kont. Door het hele huis liggen stapeltjes spullen en briefjes van nog aan te schaffen spullen, to do lijstjes en lijstjes niet vergeten etc. Een klein tikje kraakje in m'n fiets baart me zorgen.

Hoe zwaar wordt het? Letty en ik hebben op Walcheren In Zeeland gefietst met sterke noordwesten wind gangetje van 30 met twee vingers in de neus, dat geeft moed. Harde tegenwind regen en dagtocht van 130 km maakt me onrustig. Over Afrika maak ik me minder zorgen. Dat ken ik niet, dus heb geen idee wat me te wachten staat. Net leuk boekje met korte reisverslagen gelezen over een aantal steden en over de gebruiken in Marokko. Ook leuk fietsverslag van fietsen door Westelijke Sahara en Mauretanië.

Afgelopen dinsdag interview gegeven aan het Nieuwsblad. Fotograaf mee, want het wordt eenvoorpagina artikel. Ik ben erg benieuwd vooral naar mogelijke reacties naar aanleiding van dit artikel van oud- collega's, leerlingen, kennissen, buren etc.die ik al jaren niet gesproken heb.

Mijn spullen zijn ingepakt. Alles moet in een vak van 130 liter in de truck. Afgelopen maandag hebben we gepast.

Het vertrek

We moeten nu maar snel vertrekken. Het voelt als het lange wachten tot het eindelijk gaat gebeuren. We vertrekken zaterdag 21 augustus om 9.00 uur vanaf de Corneliuskerk in de Dusseldorperweg 74 in Limmen. Vanaf 7.45 pakken we onze bagage in de truck. In de Corneliuskerk wordt om 8.15 een cheque van de sponsoropbrengsten aan de fietsers aangeboden, om die mee te nemen naar Burkina. Vanaf half negen kunnen we afscheid nemen van familie, vrienden, dierbaren. Om vijf voor negen verzamelen we als fietsers onder de startvlag en de geluidswagen van de ronde van Limmen, die die dag gehouden wordt. Om 9.00 uur worden we door de burgemeester van Limmen weggeschoten.. We rijden nog een rondje over het parcours en vertrekken dan richting Moerdijk. Dit alles onder het wakend oog van RTV Noord Holland.

We reizen met :

  • 10 fietsers de hele route. Limmen Ougadougou. We zijn met 7 mannen en 3 vrouwen.
  • De eerste etappe tot Gibraltar fietsen nog 4 deelnemers mee, die daarna terug vliegen. In totaal zijn we dan met 4 vrouwen en 10 mannen.
  • Bij de tweede etappe Gibraltar Dakar komt er een fietsster voor de rest van de tocht bij. We zijn dan met 11 fietsers, 4 vrouwen en 7 mannen.
  • Bij de derde etappe Dakar Ougadougou komen er weer 6 fietsers bij. We zijn dan met 17 fietsers, 9 mannen en 8 dames.
  • De hele route met 4 begeleiders 2 mannen en 2 vrouwen

Data:

  • 21 augustus vertrek Limmen
  • 17 september Overtocht Algeciras Spanje - Cuenca Marokko
  • 19 oktober Dakar
  • 21 november Vertrek Ougadougou Amsterdam

De voorbereiding

De voorbereiding Het fietsen

Een 9000 km met dagtochten tot 140 km fietsenvraagt wat voorbereiding.Spinnen, trainingstochten en twee maal eenoefening van een meerdaagse met begeleidingsteam en truck. Tussendoor heb iknatuurlijk ook nog getraind. Ik heb nu een week voor vertrek vanaf februari 4700 km op de teller staan. DE laatste drie weken heb ik eendrachtig ... wat? Eendrachtig Joop Zoetemelk -' Je wint de tour in bed'- m'n rust gepakt. (één van de meest afschuwelijke sportuitspraken in het Nederlands.) Samen met Letty stukjes van 30 km op Walcheren.

De voorbereidingVergaderingen en workshops

Met 26 mannen en vrouwen een tocht voorbereiden vraagt wat overleg en wat regel - en voorbereidingswerk. Er is een bestuur, een initiatiefgroep, en er zijn de volgende taakgroepen: EHBO en gezondheid; truck en Nissan; financiën en verzekeringen; sponsering en geldwerving voor educatie in Birkina Fasso;fietsen (paklijst en reserveonderdelen); keuken en ravitaillering; route; communicatie en pr.

Er zijn info avonden georganiseerd en bezoeken afgelegd om informatie te verwerven:

  • Een groep uit Bolsward, die al eens een dergelijke tocht heeft gemaakt is komen vertellen en wij zijn ze gaan bezoeken;
  • Wiesje Korf heeft over haar tocht naar Afrika verteld;
  • Huisartsenlimmen hebben ons voorgelicht over gezondheidsrisico' s in Afrika;
  • Harry Wullings heeft een aantal coachingsavonden geleid;
  • Er was een cursusmiddag hartmassage en gebruik van een delifibrator;
  • Een avond fietsreparaties voor onderweg;
  • Een instructie sportmassage;

Zo zijn we niet alleen goed voorbereid maar hebben we elkaar ook beter leren kennen.